Saturday, March 14, 2015

Laporan Tahunan 2014


LAPORAN TAHUNAN
2014

BADAN PENGURUSAN BERSAMA
 PANGSAPURI SRI IXORA

BAGI TEMPOH TAHUN ANTARA
1 JANUARI 2014 SEHINGGA 31 DISEMBER 2014


1.0   PENDAHULUAN

Badan Pengurusan Bersama Pangsapuri Sri Ixora adalah satu pertubuhanperbadanan di bawah Akta Bangunan dan Harta Bersama (Penyenggaraan danPengurusan Bangunan) 2007 (Akta 663)  pada 1hb Jun 2009 Pangsapuri ini diuruskan oleh Jumia Niaga yang dilantik sebagai kontraktor pengurusan bermula 6hb Mac 2010. Pangsapuri Sri Ixoramempunyai 8 Blok iaitu blok 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 dan 50 yang terletak di Jalan Perimbun 27/11,Seksyen 27, 40675 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan. Blok 43 dan 44 mempunyai 40 unit rumah, blok 45 dan 46 mempunyai 60 unit rumah,blok 47 dan49 pula mempunyai 69 unit rumah manakala blok 48 dan 50 mempunyai 132 unit rumah.Jumlah keseluruhan ialah 602unit rumah.

Badan Pengurusan Bersama Pangsapuri Sri Ixora mempunyai 7 orang Ahli jawatankuasa Badan Pengurusan Bersama (JMC) yang dipilih dikalangan pemilih 3 orang telah melepaskan hak sebagai pemilik petak dan seorang lagi meletak jawatan. JMC dengan sukacitanya membentangkan laporan tahunan ke-3.

1.1 INVENTORI DAN HARTA BERSAMA

1.       602  unitrumah                                                    26. 16 tangkisimpanan
2.       578 parkirpenduduk                                            27. 2 tangkibomba
3.       100 parkirsewa                                                   28. 8 panel kebakaran
4.       9 parkir OKU                                                       29. 2 genset
5.       11 parkirpelawat                                                 30. 8 sistemmatv
6.       3 parkir motor berbumbung                                31. 8 tangkitadahan
7.        8blok                                                                  32. 3 pam air bomba
8.       1 dewanserbaguna                                             33. 16 unit pressure pam
9.       1 surau                                                                34. 32 pam air
10.   1 kedaisewa                                                        35. 8 unit hose drain
11.   4 store                                                                 36. 26 lampujalan
12.   1 bilikpengurusan                                                37. 40 bilikhose reel pancuranbasah
13.   2tamanpermainankanak-kanak                         38. 32 lamputaman
14.   1 padang futsal                                                   39. 8 antenna ASTRO
15.   2 padangsepaktakraw                                        40. 3 ‘clamp’ kereta
16.   5rumahsampah                                                   41. 2 substtion TNB
17.   5 unit tong sampah                                             42. 8 channel amp TV1
18.   1pondokpengawal                                                           43. 8 channel amp TV2
19.   16lif                                                                     44. 8 channel amp TV3
20.   150lampukoridor 36w                                         45. 8 channel amp TV8
21.   1000lamputangga 18w
22.   4 lampulimpah futsal
23.   8 lampulimpahtakraw


2.0   JMC & PIHAK PENGURUSAN

2.1 Ahli Jawatankuasa Badan Pengurusan Bersama (JMC)

Pada mesyuarat agung ke-3 penduduk sebulat suara untuk terus kekalkan semula ahli jawatankuasa yang sedia ada pada mesyuarat ke-2.

Bil.
Ahli
1
En. Shaharudin bin Salleh (Pengerusi)
2
En. MohdFauzi bin Abu Hassan (Setiausaha)
3
En. Roslan bin Jamil (Bendahari)

dan 4 orang ahli telah dipilih sebagai ahli jawantankuasa Badan Pengurusan Bersama Pangsapuri Sri Ixora, berikut adalah ahli jawatankuasa yang berkhidmat :-

Bil.
Ahli
1
En. Azri bin Ahmad (letakjawatan)
2
En. Syed Fadzil bin Syed Akil(melepaskan jawatan sertahak sebagai pemilik)
3
4
Tn. HjRoseli bin Abd.Rahman (melepaskan jawatan serta hak sebagai pemilik)
En. Iskandar bin Mohamad (melepaskan jawatan serta hak sebagai pemilik)

Untuk makluman setiap bulan mensyuarat dilakukan berdasarkan isu semasa dan pembentangan kewangan. Semua isu-isu yang berkaitan telah dibincangkan dan diluluskan dalam mesyuarat berdasarkan peraturan dalaman dan pekeliling serta akta yang berkaitan. Antara isu-isu yang dibincangkan adalah pengurusan, kewangan, keselamatan, kebersihan dan lain-lainisu berbangkit.

Mesyuarat diadakan bagi membincangkan isu-isu tertangguh dan pengurusan di Pangsapapuri Sri Ixora.

Antara tindakan dan tambahbaikan yang dilakukan oleh pihak pengurusan bersama-sama JMC adalah seperti berikut :-

1.      Memasang kawat berduri di pagar blok 49 berdekatan rumah sampah.
2.      Menukar laluan masuk penduduk dan pelawat pada Sept 2014
3.      Membuat laluan motor berpalang pada Sept 2014
4.      Menaik taraf laluan masuk dengan sistem ‘smart tag’.
5.      Memasang pintu grill untuk pejalan kaki.
6.      Memasang tiang penghalang berkunci di petak pelawat bagi mengelakkan kenderaan bukan pelawat masuk.
7.      Memasang tiang penghalang di parkir OKU untuk mengelakkan parkir disalahgunakan oleh penduduk.
8.      Kunci tayar 3 unit bagi menggantikan yang lama sudah rosak.
9.      Pengubahsuaian jalan dua hala kepada sehala dari blok 46 hingga blok 45.
10.    Menukarkan tong biru untuk sampah dapur yang telah uzur untuk semua blok.
11.    Menambah bilangan lot parking untuk kemudahan penduduk.
12.    Menukarkanlot parking di blok 48 menjadi gerai yg disewakan.
13.    Menyewakan stor di blok 47 dan 49.
14.    Mengecat semua no lot parking dan  mengecat semula garisan jalan yag pudar.
15.    Menambah bilangan CCTV di pondok pengawal.
16.    Menukar penutup tangki air tadahan.
17.    Mengunci motosikal yang diletakkan di koridor.

2.2 PIHAK PENGURUSAN- Jumia Niaga

Syarikat Jumia Niaga telah dilantikpada Mac 2010untuk menguruskan Pangsapuri Sri Ixora.Berikut adalah kakitangan Jumia Niaga yang berkhidmat :-

Bil
SenaraiNamaKakitangan
Jawatan

KAKITANGAN DI HQ

1
Abdul Mutalib Bin Aman Shah
Pengarah
2
ZulHelmi Bin Md.Junid
Pengurus
3
SitiEmiliyaSaridaBintiChe Musa
Pengurus Fasiliti
4
AzmanSah B. Abdul Manaf
Pengurus Fasiliti
5
MohamadAfifSahronizan Bin Che Musa
Juruteknik Bangunan

Kakitangan Di Sri Ixora

6
HamizahBinti Abdullah
Pengurus Fasiliti
7
FatinFarhanaBintiHanif
Pembantu Tadbir
8
Azri Bin Ahmad
Juruteknik Bangunan














3.0   PERKHIDMATAN PENGAWAL KESELAMATAN

Syarikat Lion Sun Security and management Studio Sdn Bhd telah dilantiksebagai perkhidmatan keselamatan dan mempuyai kakitangan seramai 6 orang. 3 pengawal syif siang dan 3 pengawal syif malam.

Rondaan dilakukan pada setiap 1 jam. Laporan‘clocking’ akan disediakan setiap bulan. Pihak Pengurusan telah meminta pengawal keselamatan memantau dan meronda lebih kerap bagi mengelakkan kejadian pecah rumah dari berlaku di kawasan pangsapuri. Selain itu, terdapat penduduk yang tidak mempunyai kad akses, walaupun amaran dan nasihat telah diberikan kepada mereka.

CCTV telah dipasang 6 unit di pondok pengawal di pangsapuri Sri Ixora.

Penduduk dinasihati untuk mematuhi peraturan dalaman (House Rules) yang telah ditetapkan dan undang-undang. Pelawat perlulah mendaftar dipondok pengawal (Pintu Utama) untuk masuk ke kawasan pangsapuri Sri Ixora. Pelawat juga perlu mendapatkan pas pelawat dan kenderaan perlulah diletakkan di tempat letak kenderaan pelawat. Kegagalan pelawat yang berbuat demikian akan dikenakan tindakan antaranya denda RM 50 (clamp).

4.0   INSURAN

Insuran telah diperbaharuibagi tempoh 09/11/2014 hingga 8/11/2015 dengan Syarikat Takaful Malaysia Berhad, kos sebanyak RM RM37,172.25 dengan pelindungan sebanyak RM 46,300,000.00. Antara perkara-perkarayang akan dilindungi oleh pihak insuran ialah :-

1.      Aircraft damage
2.      Earthquake and volcanic eruption
3.      Storm,tempest
4.      Explosion (non industrial without boilers)
5.      Impact damage including participant own vehicles.
6.      Bursting or overflowing of water tanks apparatus or pipers (Building                     exceeding 5 storeys (including mezzanine).
7.      Riot strike malicious damage
8.      Subsidance and landslips (standard cover).

Satu salinan nota perlindungan insurans boleh didapati di pejabat pengurusan.


5.0 PENYELENGGARAAN

5.1 Sistem pemadam kebakaran

Alat pemadam api (ABC) dan CO2 dalam keadaan baik. Manakala sistem kebakaran yang lain seperti hose reel perlu diganti sekiranya kewangan mencukupi.

5.2 Generator Tunggu Sedia atau Generator Set(GENSET)

Bateri genset di blok 44 mempunyai masalah perlu diselenggara dan memperbaharui lesen setelah kewangan mencukupi.

5.3 MATV

Sistem MATV untuk blok lain-lain dalm keadaan baik.Untuk blok 50 sistem MATV pernah disambar petir dan telah dibaiki.

5.4 Rumah/Tempat Pengumpulan Sampah – MBSA

Kutipan sampah pukal dilakukan setiap bulan dan dilakukan oelh kontrak luar. Sampah dapur dikutip oleh kontraktor yang dilantik oleh MBSA.

6.0    PERKHIDMATAN PEMBERSIHAN

Terdapat 7 orang pekerja pembersihan 6 orang membersihkan blok dan 1 orang membersihkan kawasan lain-lain seperti surau,dewan,pejabat pengurusan dan padang futsal,lif dan longkang.Namun terdapat segelintir penduduk yang masih membuang sampah di tangga dan tempat tidak sepatutnya  walaupun telah diberikan memo akan di denda jika tertangkap.

7.0    LIF

Kerja-kerja penyelenggaraan lift dilakukan oleh syarikat Amalan Lif Enterprise Sdn Bhd. Syarikat ini telah memperbaharui kontraknya adalah selama 2 tahun bermula 1 Mei 2014 sehingga 30 April 2016. Sebagai langkah penjimatan lif akan berfungsi dua unit ketika waktu puncak sahaja iaitu pada 6 pagi hingga 10 pagi dan 3 petang hingga 10 malam.

8.0    LANDSKAP 

Keadaan taman permainan dalam keadaan memuaskankerana tangga gelongsor di blok 48 masih tidak dibaiki kerana masalah kewangan tetapi langkah-langkah keselamatan telah diambil dan sentiasa dipantau oleh pihak pengurusan. Kawasan landskap dalam keadaan baik. Pokok-pokok hiasan baru telah ditanam pada pertandingan kebersihan MiniZeeBee.


11.0 KEWANGAN

11.2 RUMUSAN PENDAPATAN/KUTIPAN  JAN - DIS 2014

BIL
PERKARA
DITERIMA JAN-DIS 2014
PATUT DITERIMA JAN-DIS 2014
PERBEZAAN
1
Penyelenggaraan
RM 508,687.04
 RM 614,040.00
RM (105,352.96)
2
Wang Tabungan
RM   51,069.06
 RM   61,404.00
RM  (10,334.94)
3
Insurans Kebakaran
RM   26,407.45
 RM   37,172.25
RM  (10,764.80)
4
Cukai Tanah
RM   25,148.66
 RM   24,688.00
RM        460.66
5
Lain-lain
RM   64,824.08
 RM   64,824.08
RM       -

Jumlah Penerimaan
RM  676,136.29
 RM  802,128.33
RM (125,992.04)



11.3 RUMUSAN PERBELANJAAN 2014

BIL
PERKARA
 JUMLAH
1
TNB
RM         41,293.15
2
SYABAS
RM         60,587.18
3
TELEKOM
RM        3,936.23
4
PENGURUSAN
RM   110,400.00
5
PEMBERSIHAN
RM      95,000.00
6
KESELAMATAN
RM   139,651.29
7
SELENGGARA LIF
RM     96,000.00
8
JKKP(LESEN LIF)
RM        -
9
CUKAI TANAH
RM      25,853.60
10
INSURAN KEBAKARAN
RM      36,668.20
11
ALAT GANTI LIF
RM                                  -
12
ALAT GANTI KEROSAKAN
RM      16,107.00
13
PETI TUNAI
RM        9,000.00
14
AGM & EGM
RM                                  -
15
ELAUN JMB
RM                                  -
16
PERALATAN & KELENGKAPAN
RM      10,340.00
17
PERBAHARUI LESEN PEMADAM API
RM           920.00
18
PENOLAKAN DARI BANK
RM           736.80
19
AUDIT
RM      17,084.00
20
SEWA MESIN PHOTOSTAT
RM        1,734.30
21
SAMPAH PUKAL
RM        7,200.00
JUMLAH
RM   672,511.75


11.4 TUNGGAKAN BAYARAN SEHINGGA DISEMBER 2014

11.4.1 TUNGGAKAN BAYARAN OLEH JMB

BIL
PERKARA
NILAI (RM)
1
Pengawal keselamatan  Nov -Dis 2014
 RM        28,368.14
2
Penyelenggaraan lif Nov  2014-Dis 2014
 RM        19,200.00
3
Tenaga Nasioanal Berhad (T.N.B)  SEMASA Feb-Dis 2014
 RM      188,186.26
4
Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) Nov-Dis 2014
 RM        12,591.12
5
Napest Holdings SdnBhd-sewaan system palang
Automatic Okt-Dis 2014 & pemasangan cctv
 RM          9,400.00
JUMLAH
 RM      257,745.52

11.4.2 TUNGGAKAN BAYARAN OLEH PENDUDUK

BIL
PERKARA
JUMLAH
1
Tunggakan penduduk sehingga 31 Dis 2013
          RM     496,258.00
2
Bayaran yang perlu diterima pada 2014
          RM    614,040.00
Jumlah
          RM  1,110,298.00
3
Bayaran yang diterima pada 2014
          RM     676,136.29
Tunggakan penduduk sehingga 31 Dis 2014
          RM     434,161.71


11.5ANGGARAN BAYARAN YANG PERLU DIBUAT PADA SETIAP BULAN    PADA TAHUN 2015

BIL
PERKARA
      JUMLAH
1
Tenaga Nasional Berhad(TNB) +/-
 RM  17,000.00
2
Syarikat Bekalan Air Selangor(SYABAS) +/-
 RM    5,000.00
3
Telekom Malaysia Berhad™ +/-
 RM       300.00
4
Pengurusan
 RM    9,200.00
5
Pembersihan
 RM    8,000.00
6
Kawalan Keselamatan
 RM  14,184.07
7
Penyelenggaraan Lif
 RM    9,600.00
8
Penyelenggaraan Palang automatic & cctv
 RM    1,800.00
9
Lesen & penyelenggaraan alat pemadam api (RM1,044.00/12)
 RM         87.00
10
LesenLif-JKKP Selangor(RM3,596.00/12)
 RM       299.67
11
ChargemenGenset
 RM    1,500.00
12
Audit&Management akaun
 RM       606.70
13
SampahPukal(RM180/unit)(5 unit)
 RM       900.00
14
Sewamesinphotostat
 RM       155.00
15
PetiTunai +/-
 RM    1,000.00
16
Kerosakan +/-
 RM    2,000.00

Jumlah Keseluruhan
 RM  71,632.44




ANDAIAN 1


Jumlah kutipan caj penyelenggaraan (100% bayar) (RM85.00 x 602 unit)
 RM  51,170.00

Jumlah perbelanjaan bulanan
 RM  71,632.44
Baki selepas perbelanjaan bulanan
 RM (20,462.44)




ANDAIAN 2


Jumlah kutipan caj penyelenggaraan (85% bayar) (RM85.00 x 602 unit)
 RM   43,494.50

Jumlah perbelanjaan bulanan
 RM   71,632.44

Bakiselepasperbelanjaanbulanan
RM   (28,137.94)


12.0 USUL DAN CADANGAN

Antara usul-usul dan cadangan baru adalah adalah seperti berikut:-

1.Menaikkan kadar sewa parkir dan deposit kepada 3 bulan
2.Cadangan pemasangan lampu led untuk jimatkan kos bil TNB
3.Motor yang di letakkan di koridor akan di kunci tayar.
4.Penambahan parkir baru di blok 43
5.Penggunaan kad akses motor bagi semua penduduk pangsapuri.
6.Lain-lain usul dan cadanagn

13.0PENGHARGAAN

JMB mengucapkan terima kasih kepada penduduk kerana memberi peluang untuk menguruskan Pangsapuri Sri Ixora. Pihak kami telah mencuba yang terbaik untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh penduduk. JMB juga mengucapkan ribuan terima kasih dan penghargaan juga kepada Pesuruhjaya Bangunan (COB) diatas segala kerjasama yang diberikan.

No comments:

Post a Comment